ליווי לידה – דולה מומלצת

מקור המילה 'דולה' מגיע מהשפה היוונית. הדולה היא אשה התומכת באשה בזמן הלידה.

בעבר, המיילדת נפגשה עם היולדת הרבה לפני יום הלידה עצמו, עקבה אחרי ההריון המתפתח והדריכה את היולדת. כך לאשה לא היתה תחושת זרות עם המיילדת. כיום, כאשר רוב הלידות מתקיימות בבתי החולים, חל שינוי משמעותי בעבודת המיילדת, שפוגשת את היולדת רק כשהיא מגיעה ללדת, ואין היכרות מוקדמת ביניהן. עקב חוסר בהקצעת תקנים למיילדות, כל מיילדת אחראית בפועל על מספר חדרי לידה במקביל. למעשה נוצר חלל, בו הדולה מלווה את הזוג באופן רציף לאורך התהליך כולו: הדולה נפגשת עם בני הזוג בזמן ההריון, ומתלווה אליהם בתמיכה רציפה לאורך כל הלידה- (ללא תלות באורך הלידה). מלבד התמיכה בזמן הלידה, לדולה יש כלים לתמיכה רגשית ופיזית במהלך ההריון, והיא בקיאה בכל הנושאים הקשורים להריון וללידה.

כדולה, ליוויתי באהבה עשרות זוגות במהלך הלידה שלהם בשנים האחרונות. ליוויתי את כל סוגי הלידות: לידות ראשונות, לידות חוזרות, לידות טבעיות בחדרי לידה טבעיים, לידות ביתיות, לידות ללא אפידורל, לידות עם אפידורל, לידות לנל"ק (לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי VBAC) וליווי בזמן ניתוח קיסרי אלקטיבי (מתוכנן מראש). אני דולה מומלצת באיזור המרכז.

לשם מה צריך דולה בלידה?

נשים שילדו עם תמיכה של דולה, חוות לידה שונה מאוד מנשים שילדו ללא תמיכה.

כאמור, הזמינות של מקור ידע מוסמך, הזמין 24/7 בימים ובשבועות שלפני הלידה, להתייעצות ולתמיכה נותנת הרבה שקט נפשי לקראת סוף ההריון.

הלידה היא אירוע מאוד חוויתי, שנחרט בזיכרון. כל אשה זוכרת את הלידות שלה, מה היא אמרה ומה היא עשתה במהלך הלידה. הסוד להתמודדות עם הכאבים והרגשות הרבים שעולים במהלך הלידה היא תמיכה. תמיכה ניתנת לרוב על-ידי בן הזוג, שלעיתים אינו יודע מהו סוג התמיכה לו זקוקה היולדת ברגע נתון, או שהוא בעצמו חושש ומתרגש, וזקוק לתמיכה בעצמו.

בלידה, לכל אורכה, תקבלי תמיכה והקלה לכאבי הצירים, נקדם יחד את הלידה בצורה הטובה והבריאה ביותר, אשקף לכם את המצב, ואבהיר את המתרחש על מנת שתוכלו לקבל את ההחלטות טובות ומושכלות עבורכם ועבור התינוק שלכם.

מה כולל הליווי?

הליווי כולל חמש פגישות:

פגישה ראשונה

פגישת היכרות ראשונית ויעוץ מקצועי. מפגש זה אינו מחייב אתכם להמשך הדרך. במפגש זה אכיר אתכם – תספרו לי על ההריון שלכם, היכן אתם גרים, היכן אתם מתכוונים ללדת, וחשוב מכך – איך אתם רואים את חווית הלידה שלכם. בפגישה זו אדריך ואעזור לכם לבחור בית חולים שיתאים לרצונות שלכם. תספרו לי לשם מה בחרתם להעזר בדולה, ולאיזו תמיכה אתם זקוקים לקראת הלידה ובלידה עצמה.

אתם תכירו אותי: אספר לכם עלי ועל הרקע המקצועי שלי, על דרך העבודה שלי, ובכלים בהם אני משתמשת בחדר הלידה ומחוצה לו כדי לתמוך בכם. תקבלו מידע לגבי כל תהליך הליווי: מתי יוצרים קשר כשהלידה מתחילה, מתי אני מצטרפת אליכם, מה קורה אחרי הלידה, עלות הליווי ואפשרויות התשלום. בנוסף תקבלו שפע של עצות שימושיות להמשך הדרך. במידה ותחליטו שאנחנו ממשיכים את הדרך ביחד, אהיה זמינה עבורכם לשאלות והתייעצויות בכל נושא שקשור להריון וללידה.

מספר הלידות שאני מלווה בכל חודש מוגבל, ולכן כדאי לקבוע את מפגש ההיכרות מוקדם ככל האפשר.

פגישה שניה

הפגישה הזאת היא מעין "חזרה גנרלית" ללידה: נתרגל תנועה ונשימה, ונדון בחשיבות שלהן בלידה, גם אם החלטתם על לידה אפידורלית. כמו כן, נתרגל עיסויים ושיטות נוספות העוזרות בהקלה על כאבי הצירים. נכין יחד תכנית לידה, נתאם ציפיות ונדבר בהרחבה על תהליך הלידה בבית החולים, כולל מושגים ומידע שחשוב שתדעו, על מנת שתוכלו לקבל החלטות המתאימות להשקפת עולמכם במהלך הלידה.

נכין יחד רשימת ציוד לחדר הלידה, ולאשפוז לך ולתינוק.

עד הלידה נשמור על קשר טלפוני לשיתופים והתייעצויות.

אפשר להוסיף מפגשים נוספים לקראת הלידה:

פגישה שלישית

לתנועה בסוף ההריון יש חשיבות רבה על מנת שהעובר יתברג באגן בצורה מיטבית, כדי שהלידה תעבור בקלות עבור העובר, ועבורך. התרגול התנועתי הוא תרגול מאוד עדין, ומותאם לשלב של סוף ההריון. הוא משחרר שרירים רצועות ורקמות המעורבים בלידה, וכך את יכולה להכין את גופך ללידה. אני נותנת מספר תרגילים גם לתרגול עצמי בבית כדי להמשיך להכין את גופך ללידה המתקרבת.

הלידה

כשתתחיל הלידה עם הסימנים המבשרים אותה, נהיה בקשר טלפוני רציף, ואגיע כשתזדקקו לי. אהיה אתכם לאורך כל הלידה (ללא קשר למספר השעות), אתמוך בך ובבן זוגך, אסייע לך להתמודד עם הלידה פיסית ורגשית, מתוך הקשבה עמוקה לצרכים שיצופו בזמן הזה. אעזור לך לקדם את הלידה באמצעות הידע, הניסיון והכלים שברשותי, בכל סוג לידה שתבחרי – אפידורלית או טבעית.

בזמן הלידה אתמוך גם בבן זוגך- אנחה אותו כיצד להיות שותף פעיל בלידה – פיזית ורגשית- כך שהחוויה הזוגית שלכם תהיה טובה. הנוכחות שלי תאפשר לבן זוגך לצאת ולהתאוורר או לנוח כשיתעורר צורך.

בסוף הלידה אשאר אתכם לבונדינג עם הרך הנולד ואעזור לך בהנקה הראשונה. אשאר אתכם עד המעבר להתאוששות/ מחלקה.

לאחר הלידה

לאחר הלידה נפגש לפגישה מסכמת כדי לדבר על הלידה, ולעבד אותה עיבוד ראשוני. אסייע ואייעץ בשאלות הנוגעות בטיפול בתינוק (אמבטיה, הרדמה ועוד). בתום מפגש זה כמובן שאשאר זמינה עבורכם לכל שאלה בנושא של הורות ראשונית, שיקום הגוף לאחר הלידה ולשאלות שקשורות בתינוק ובטיפול בו, לכל זמן שתזדקקו לי.

המלצות