כל השיטות להיפוך מצג עכוז

מורה ליוגה להריון, וכדולה המלווה נשים לאורך כל תקופת ההריון, אני נפגשת עם הרבה נשים הרות. השאלה הנפוצה החל משבוע 30 היא האם העובר כבר התהפך למצג ראש (ראש למטה, רגליים למעלה). הסיבה היא שבישראל החל משנות ה-90 ועד לזמן האחרון לא ביצעו לידות עכוז, ועובר שלא התהפך נולד בניתוח קיסרי. בשנה האחרונה, לשמחתי, אני פוגשת גישה חדשה המאפשרת לידות עכוז בבתי חולים עם צוות המיומן לכך.

אני רוצה להתחיל את המאמר הזה במילת הרגעה – 95% מהעוברים יתהפכו למצג ראש עד שבוע 36. העובר מחפש את הדרך הקלה ביותר עבורו להוולד, ואם הוא לא התהפך כנראה שיש גורם פיזי שמפריע לו להתהפך: מחיצה ברחם, מבנה מסויים של אגן האם, חבל טבור כרוך ועוד.

אפשר וכדאי לעזור לעוברים המתקשים בהיפוך למצג ראש. במאמר זה אפרט את כל האפשרויות שאת יכולה לבחור כדי לעזור לעובר שלך להתהפך בכוחות עצמו.

בניגוד להיפוך חיצוני שנעשה בשבוע מתקדם 36-38, אני ממליצה לנסות להתנסות בתנוחות שאפרט החל משבוע 32 והלאה. ההיגיון שעומד מאחורי המחשבה הזאת הוא שבחודש השמיני להריון, העובר עדיין קטן יחסית, ויש לו הרבה מקום לזוז ולהתהפך. במידה והעובר אכן התהפך (אפשר לראות בבדיקת אולטרא-סאונד) אני ממליצה לעשות תנוחות שיקבעו אותו באגן, כדי שלא יתהפך חזרה למצג אחר.

את התנוחות בצעי פעם אחת או פעמיים, במידה והרגשת שעדיין אין שינוי במצג העובר. אין לתרגל את התנוחות האלו באופן קבוע ללא סיבה.

על מנת שהניסיון יהיה אפקטיבי ככל האפשר יש לבצע מספר תנוחות ברצף – להוציא את העובר מההתבססות שלו באגן,  ואז תנוחה  משלימה כדי לעזור לו להתהפך. את התנוחות יש לבצע על שטיח או מזרון יוגה על מנת לא ליצור עומס וכאבים במפרקים.

אין לבצע את התנוחות אם את סובלת מלחץ דם גבוה, או שההריון שלך מוגדר כהריון בסיכון גבוה.

הצעה ראשונה לשלוש תנוחות המבוצעות ברצף:

1. הליכת אגן

שבי על הרצפה, רגליים ארוכות, עצמות הישיבה במגע עם הקרקע. הרימי את הצד השמאלי של האגן והזיזי אותו לאחור. אותו דבר עם הצד הימני של האגן. לכי על עצמות הישיבה של האגן כמה מטרים, על מנת להוציא את העובר מההתבססות שלו באגן.

2. הליכה בעמידת שש

הניחי את כפות הידיים מתחת לכתפיים ברוחב הכתפיים. ברכיים על הקרקע ברוחב האגן. עשי צעד קדימה עם היד, וצעד קדימה עם הברך הנגדית. לכי כך במשך חמש דקות לפחות

3. תנוחת העובר

סיימי את הרצף ונוחי בתנוחת העובר במשך כמה דקות. אם הבטן מפריעה, אפשר לעשות פישוק.

הצעה שניה לשלוש תנוחות נוספות המבוצעות ברצף,  ועוברים רבים הצליחו להתהפך בזכותם בשיעורי יוגה לנשים הרות:

1. עמידת נר נתמכת

שכבי עם הגב על הרצפה, רגליים מונחות על הקיר והאגן קרוב אל הקיר. הגביהי את האגן בעזרת שתיים שלוש כריות מתחתיו. נשמי נשימות עמוקות אל הבטן. השארי כך במשך חמש-עשר דקות. במהלך ביצוע התרגיל העובר יעלה מהאגן לאיזור הבטן העליונה בזכות תנועות הנשימה.

2. כלב ראש למטה

עמידת המוצא היא עמידת 6. פרשי את אצבעות הידיים על המזרן, העמידי את אצבעות הרגליים, והרימי את האגן. הרפי את הראש כך שהצוואר יהיה נינוח. האגן יהיה גבוה מהראש והגוף יהיה בצורת משולש. השארי כך במשך 3-5 דקות, ונשמי נשימות עמוקות. תנועת הסרעפת שלך תעזור לעובר בתנועה שלו.

3. עמידת שש נתמכת

לאחר שביצעת את תנוחות הנר וכלב ראש למטה, עמידת שש היא התנוחה האחרונה ברצף זה. כך שאם העובר התחיל להתהפך,  עמידת שש תאפשר להשלים את הסיבוב כאשר הבטן שלך משוחררת כלפי מטה, ויש לעובר את מירב המקום. אם הידיים מתעייפות, אפשר להניח את הידיים והראש על כדור-פיזיו, או על כורסא ולהרפות כך את הגב והבטן. השארי כך רבע שעה.

היפוך והשענות על המרפקים

תנוחה זו יכולה להחליף את עמידת הנר הנתמכת. תנוחת המוצא היא עמידת שש עם הישבן פונה אל הספה. עלי עם הברכיים על הספה, והשאירי את הידיים על הרצפה. הורידי את האמות והשעני על המרפקים. בתנוחה הסופית את נשענת על המרפקים, האגן למעלה והראש למטה.

היפוך עובר בעזרת שתיה מרובה של מים:

  1. שתי שני ליטרים של מים, והתאפקי במשך ביצוע ההיפוך. שלפוחית השתן המלאה תרים ותוציא את העובר מההתבססות שלו באגן.
  2. בצעי את תנוחת העובר (עם אגן מורם למעלה, כך שהאגן גבוה מהראש). בתנוחת העובר נועי עם האגן קדימה ואחורה במשך עשר דקות. התנועה תגרום לעובר שיצא מהאגן לחפש תנוחה טובה יותר עבורו, ולעיתים כבר כאן הוא מתחיל להתהפך.
  3. עימדי, והרימי רגל אחת על כסא, כך שהירך מוגבהת, ופונה הצידה, וצרי זווית של תשעים מעלות בין הירך לברך. השארי בתנוחה זו חמש דקות.
  4. חיזרי שוב לתנוחת העובר עם תנועת האגן קדימה ואחורה, למשך חמש דקות
  5. חיזרי על סעיף 3, עם הרגל השניה.
  6. חיזרי שוב לתנוחת העובר עם תנועת האגן קדימה ואחורה, למשך חמש דקות
  7. לכי לשירותים כדי לרוקן את שלפוחית השתן.
  8. נוחי על צד שמאל.

לסיכום: יש כמה שיטות ותנוחות להיפוך עובר שאת יכולה לעשות בעצמך, עוד לפני שנעזרים באנשי מקצוע.

במידה והעובר שלך עוד לא התהפך לבדו או בעזרתך, אפשר לנסות היפוכים נוספים:

  • דיקור סיני ומוקסות.
  • היפוך דרך טיפול וואטסו במים
  • היפוך חיצוני שיתבצע על ידי רופא